Social Commerce Investigation: The Role of Satisfaction and Loyalty on Repurchase Intention

Keywords: satisfaction, loyalty, repurchase intention, reputation, information quality

Abstract

This study aims to find evidence of the effect of satisfaction and loyalty on repurchase intentions in social commerce through social exchange theory. This research focuses on five variables: reputation, information quality, satisfaction, loyalty, and repurchase intention. This research is motivated by satisfaction, which is not optimal in shaping repurchase intentions. Loyalty is an aspect of novelty in this research. The research method used is a quantitative approach. Data collection techniques support this research through online questionnaires. The data used in this study are primary as many as 219 respondents. Data processing analysis uses the Structural Equation Modeling (SEM) method and is supported by SPSS 25 and IBM AMOS 22 software. This study's results indicate that satisfaction significantly affects loyalty and repurchase intentions in social commerce. The results also found that loyalty has no significant effect on repurchase intentions. Satisfaction is an important factor for a user to have the intention to repurchase in the same place. A good reputation and quality information social commerce provides influence this.

 

Author Biography

Endy Gunanto Marsasi, Universitas Islam Indonesia

Dr. Endy Gunanto Marsasi, MM

Adalah Dosen manajemen pemasaran di Fakultas Bisnis dan Ekonomika Iniversitas Islam Indonesia (FBE UII). Menyelesaikan pendidikan S1 (UGM) di tahun 1995, dan S2 dari program Magister Manjemen FEB Universitas Gadjah Mada pada tahun 1998, dan menyelesaikan pendidikan Doktor ilmu Manajemen dengan konsentrasi pemasaran di FEB Universitas Gadjah Mada pada tahun 2010. Saat ini penulis mengajar untuk tingkat sarjana dan Magister Manajemen Fakultas Bisnis dan Ekonomika UII untuk mata kuliah konsentrasi pemasaran. Penulis juga menjabat sebagai pengurus Indonesia Marketing Asosiasi (IMA) kebidangan sertifikasi dan akademik untuk chapter Sleman 2019-2021 dan 2022-2024, dan dipercaya sebagai menjadi Dewan pengawas corporate pada salah satu perusahaan skala nasional. Penulis dipercaya sebagai ketua pengembangan kurikulum dan pelaksanaan Sekolah Manajer sebagai program pendukung Magister Manajemen MM FBE UII dengan peserta kalangan UMKM skala menengah ke atas. Beberapa tulisan di jurnal internasional dan nasional terakreditasi pernah dilakukan, dan menjadi reviewer pada beberapa jurnal.Saat ini penulis aktif melakukan penelitian di bidang perilaku konsumen yang berkaitan perkembangan perilaku pasar di era revolusi industri 4.0. Pengakuan sebagai peneliti dapat dikonfirmasi dari beberapa ID yang dimiliki yakni Id Sinta : 6805327;Id Google Scholar: jbFhpvIAAAAJ; Id Scopus: 57224778678; Id Researcher (WOS): GQA-4768-2022; Id Garuda : 3306613; Id Orchid: https://orcid.org/0000-0002-4130-7645

Published
2023-05-01