FMEA Approach in Risk Analysis of Main Engine Fuel System Maintenance: Case Study on The Express Bahari 1F

  • I Made Aditya Nugraha Department of Fisheries Mechanization, Marine and Fisheries Polytechnic of Kupang, Kupang, Indonesia
  • Frengky Yeremias Malelak Department of Fisheries Mechanization, Marine and Fisheries Polytechnic of Kupang, Kupang, Indonesia
Keywords: FMEA, fuel system, maintenance, main engine, RPN

Abstract

The fuel system is one of the main engine support systems which is very important in the operation of the Express Bahari 1F main engine. Operation of the main engine requires special treatment of the components of the main engine to prevent failure during operation. The Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method is a method that can be used to identify the priority scale in maintaining a machine by evaluating the risk of failure occurring on the machine. This research uses FMEA analysis to determine the priority scale for maintenance of the Express Bahari 1F main engine fuel system. The identification results show that the injector, fuel filter and separator components are components that must be prioritized for maintenance. This type of maintenance is carried out by checking for dirty fuel which can cause the injector to operate less than optimally, cleaning deposits on the fuel filter cartridge on the fuel filter, and replacing a new separator if the separator performs poorly. It is recommended that other components be checked so that the main engine fuel system has good reliability.

References

I. M. A. Nugraha, F. Luthfiani, and J. We, “Optimalisasi pembebanan dan konsumsi bahan bakar pada generator di kapal motor Sena Express”, JITEL (Jurnal Ilmiah Telekomunikasi, Elektronika, dan Listrik Tenaga), vol. 3, no. 3, pp. 213–220, Sep. 2023, doi: 10.35313/jitel.v3.i3.2023.213-220.

I. M. A. Nugraha, F. Luthfiani, G. Sotyaramadhani, and M. A. Idrus, “Analisis Konsumsi Energi Listrik dan Bahan Bakar KMP. XYZ dalam Mendukung Operasi Pelayaran di Nusa Tenggara Timur”, Jurnal Sumberdaya Akuatik Indopasifik, vol. 6, no. 4, 2022, doi: 10.46252/jsai-fpik-unipa.2022.vol.6.no.4.220.

A. F. M. Rohmah, A. H. Zudhan, and B. Setiaji, “Analisis Kecelakaan Kapal Gili Cat II”, Jurnal Penelitian Fisika dan Terapannya (JUPITER), vol. 5, no. 1, pp. 30–35, 2023, doi: 10.31851/jupiter.v5i1.11618.

T. H. Sadipun and S. Sudirman, “Pelaksanaan Fungsi Pengawasan Syahbandar dalam Meningkatkan Keamanan dan Keselamatan Pelayaran Kapal Wisata di KSOP Kelas III Labuan Bajo, Jurnal Aplikasi Pelayaran Dan Kepelabuhanan, vol. 12, no. 1, pp. 44–55, 2021, doi: 10.30649/japk.v12i1.78.

N. P. Ariandi, N. S. Imaniyati, and A. H. Zakiran, “Pemenuhan Hak-Hak Konsumen Terhadap Insiden Kecelakaan Kapal Laut yang Menimbulkan Kerugian bagi Konsumen Dikatkan dengan Undang-Undang No 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen Jo. Undang-Undang No 10 Tahun 2009 Tentang Kepariwisataan”, Bandung Conference Series: Law Studies, vol. 3, no. 1, pp. 436–442, Jan. 2023, doi: 10.29313/bcsls.v3i1.5006.

Y. Dekri, “Penggunaan Alat Bukti Sebagai Dasar Penetapan Tersangka Pada Penyidikan Tindak Pidana Kecelakaan Kapal Wisata Yang Mengakibatkan Matinya Orang”, UNES Law Review, vol. 4, no. 4, pp. 584–591, 2022, doi: 10.31933/unesrev.v4i4.

L. Lilik, “Analisis Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2009 Tentang Kepariwisataan Terkait Pengembangan Pariwisata Di Kota Medan”, Iuris Studia: Jurnal Kajian Hukum, vol. 2, no. 2, pp. 163–172, 2021, doi: 10.55357/is.v2i2.104.

A. D. Saputra, “Studi Kecelakaan Kapal di Indonesia dari Tahun 2003-2019 Berdasarkan Data Investigasi Komite Nasional Keselamatan Transportasi”, Warta Penelitian Perhubungan, vol. 33, no. 2, 2021, doi: 10.25104/warlit.v33i2.1502.

Dio and P. Setiabudi, “Analisis Faktor Cuaca, Awak Kapal, Dan Teknis Kapal Terhadap Kecelakaan Kapal (Studi Pada KSOP Kelas II Benoa Bali)”, Repository UNIMAR AMNI Semarang, 2021.

R. A. S. Muhammad, “Analisis Hubungan Antara Kedisiplinan dan Kompetensi Terhadap Kecelakaan bekerja (Studi Kasus Crew Kapal-Kapal Perusahaan Osaka Asahi Kaiun Co,.Ltd.)”, Politeknik Ilmu Pelayaran, vol. 1, no. 1, 2021.

I. M. A. Nugraha, R. A. Rajab, and Rasdam. Rasdam, “Peningkatan Kegiatan Dinas Jaga Mesin pada Pengoperasian Mesin Penggerak Utama pada KM. Hasil Melimpah 18”, Jurnal Sumberdaya Akuatik Indopasifik, vol. 5, no. 4, 2021, doi: 10.46252/jsai-fpik-unipa.2020.Vol.5.No.4.179.

I. M. A. Nugraha, P. I. Pramana, and F. Luthfiani, “Analisis Konsumsi Bahan Bakar Mesin Induk Pada Kapal Phinisi Natural 001 Untuk Perjalanan Wisata Taman Nasional Komodo”, Jurnal Sumberdaya Akuatik Indopasifik, vol. 7, no. 4, pp. 411–419, 2023, doi: 10.46252/jsai-fpik-unipa.2023.Vol.7.No.4.337.

A. M. Sitompul, Effendi, and D. Adisurya, “Analisis Penurunan Performa Sistem Pendingin Main Engine Guna Kelancaran Pengoperasian Kapal MT. Medelin Expo”, Meteor STIP Marunda, vol. 14, no. 1, 2021, doi: 10.36101/msm.v14i1.179.

F. Khusniawati and H. Palippui, “Analisis Perawatan Injector Akibat Penyumbatan Bahan Bakar Pada Main Engine Kapal”, Zona Laut : Jurnal Inovasi Sains Dan Teknologi Kelautan, 2020, doi: 10.20956/zl.v1i2.10832.

S. Marsudi and H. Palippui, “Analisis Perawatan Purifier Pada Sistem Bahan Bakar Main Engine Kapal”, SENSITEK : Seminar Sains dan Teknologi Kelautan, no. November, 2020.

L. Budiyanto and E. I. Suryaningsih, “Pengaruh Putaran Mesin Induk (Rpm) Kapal Terhadap Konsumsi Bahan Bakar Pada Mesin Diesel 31990 Kw”, Prosiding Kemaritiman, 2021.

A. Yulianto, “Pemodelan Perawatan dan Perbaikan Berbasis Keandalan Pada Mesin Induk Tipe Bolnes/10 Dnl di Kapal Latih Taruna”, Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, vol. 8, no. 5, 2023, doi: 10.36418/syntax-literate.v8i5.11951.

D. R. Lekatompessy, C. C. Titiheru, A. S. Titirloloby, and D. G. Panjaitan, “Karakteristik Getaran Pada Dinding Kapal Penumpang Bermaterial Fiber Reinforced Plastic Akibat Operasional Mesin Induk”, ALE Proceeding, vol. 5, 2022, doi: 10.30598/ale.5.2022.110-115.

Suryanto and A. Rahman, “Pengaruh Penggunaan Bahan Bakar Biodiesel pada Sistem Injector Mesin Diesel”, Prosiding Seminar Nasional dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2021, 2021.

B. W. Ziliwu, “studi konsumsi bahan bakar solar pada mesin induk km. Fortuna”, Machine : Jurnal Teknik Mesin, vol. 8, no. 2, 2022, doi: 10.33019/jm.v8i2.3015.

D. R. Rizal, F. Purwangka, M. Imron, and S. H. Wisudo, “Kebutuhan Bahan Bakar Minyak Pada Kapal Perikanan Di Pelabuhan Perikanan Nusantara Palabuhanratu”, ALBACORE Jurnal Penelitian Perikanan Laut, vol. 5, no. 1, 2021, doi: 10.29244/core.5.1.029-042.

I. M. A. Nugraha, M. A. Idrus, F. Luthfiani, and F. Y. Malelak, “Fuel Consumption Analysis On The Putra Makmur 86 Vessel”, Jurnal Megaptera, vol. 1, no. 1, p. 1, Nov. 2022, doi: 10.15578/jmtr.v1i1.11505.

G. Y. Nusantara, “Pengaruh Efek Perawatan Terhadap Jadwal Perawatan Sistem Pendukung Mesin Induk Pada Kapal Dengan Menggunakan Pemodelan Dinamik Sistem”, Jurusan Teknik Sistem Perkapalan, Institut Teknologi Sepuluh Nopember, 2015.

A. Wicaksana and T. Rachman, “Pentingnya Kelengkapan Suku Cadang Dalam Melaksanakan Perawatan dan Perbaikan Mesin Induk di SPB. Lampan”, Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., vol. 3, no. 1, 2018.

B. W. Ziliwu, I. Musa, Y. E. Priharanto, and T. Tono, “Perawatan dan Pengoperasian Sistem Pendingin (heat exchanger) Pada Mesin Induk Kapal Km. Sido Mulyo Santoso di PPN Sibolga”, Aurelia Journal, vol. 2, no. 2, 2021, doi: 10.15578/aj.v2i2.9533.

R. Indriyani and D. Dwisetiono, “Kajian Kegagalan Komponen Dan Perawatan Pada Sistem Pelumas Mesin Diesel Di Kapal”, Zona Laut : Jurnal Inovasi Sains Dan Teknologi Kelautan, 2021, doi: 10.20956/zl.v2i1.12884.

X. Yang, Y. He, R. Liao, Y. Cai, and W. Dai, “Mission reliability-centered opportunistic maintenance approach for multistate manufacturing systems”, Reliab Eng Syst Saf, vol. 241, 2024, doi: 10.1016/j.ress.2023.109693.

J. Geisbush and S. T. Ariaratnam, “Reliability centered maintenance (RCM): literature review of current industry state of practice”, J Qual Maint Eng, vol. 29, no. 2, 2023, doi: 10.1108/JQME-02-2021-0018.

K. Zadiran and M. Shcherbakov, “New Method of Degradation Process Identification for Reliability-Centered Maintenance of Energy Equipment”, Energies (Basel), vol. 16, no. 2, 2023, doi: 10.3390/en16020575.

J. Li, H. Guo, S. Zhang, X. Wu, and L. Shi, “Optimum Design of Ship Cabin Equipment Layout Based on SLP Method and Genetic Algorithm”, Math Probl Eng, vol. 2019, 2019, doi: 10.1155/2019/9492583.

A. Ranji, M. G. Parashkoohi, D. M. Zamani, and M. Ghahderijani, “Evaluation of agronomic, technical, economic, and environmental issues by analytic hierarchy process for rice weeding machine”, Energy Reports, vol. 8, 2022, doi: 10.1016/j.egyr.2021.12.028.

R. M. Ramadan and M. Basuki, “Penilaian Risiko Operasional Keselamatan dan Kesehatan Kerja Pada PT Dewa Ruci Agung Menggunakan Metode FMEA dan Matrik Risiko”, Senastian III (Seminar Nasional Teknologi Industri Berkelanjutan) III, 2023.

S. Yeo, B. Jeong, and W. J. Lee, “Improved formal safety assessment methodology using fuzzy TOPSIS for LPG-fueled marine engine system”, Ocean Engineering, vol. 269, 2023, doi: 10.1016/j.oceaneng.2022.113536.

T. Handoyo, D. W. Handani, A. Sudaryanto, and D. F. Prasetyo, “Prioritization of Research Vessel Lubricating Oil System Equipment for Maintenance Purpose Using Failure Mode Effect and Criticality Analysis (FMECA) Method. Study Case: RV. Baruna Jaya”, Kapal: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Kelautan, vol. 20, no. 2, 2023, doi: 10.14710/kapal.v20i2.52700.

R. I. Yaqin, M. Akmal, J. P. Siahaan, M. L. Umar, B. H. Priyambodo, and Y. E. Priharanto, “Failure Analysis of Fuel System Main Engine Fishing Vessel (Case Study : KM. Sumber Mutiara)”, Kapal: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Kelautan, vol. 20, no. 1, 2023, doi: 10.14710/kapal.v20i1.48530.

Y. E. Priharanto, R. I. Yaqin, G. Marjianto, J. P. Siahaan, and M. Z. L. Abrori, “Risk Assessment of the Fishing Vessel Main Engine by Fuzzy-FMEA Approach”, Journal of Failure Analysis and Prevention, vol. 23, no. 2, 2023, doi: 10.1007/s11668-023-01607-w.

R. I. Yaqin, Z. Z. Zamri, J. P. Siahaan, Y. E. Priharanto, M. S. Alirejo, and M. L. Umar, “Pendekatan FMEA dalam Analisa Risiko Perawatan Sistem Bahan Bakar Mesin Induk: Studi Kasus di KM. Sidomulyo”, Jurnal Rekayasa Sistem Industri, vol. 9, no. 3, 2020, doi: 10.26593/jrsi.v9i3.4075.189-200.

Published
2024-06-28
How to Cite
Nugraha, I. M. A., & Malelak, F. Y. (2024). FMEA Approach in Risk Analysis of Main Engine Fuel System Maintenance: Case Study on The Express Bahari 1F. Jurnal Teknik Mesin, 17(1), 20 - 26. https://doi.org/10.30630/jtm.17.1.1292